OPDRACHT 24: LUISTEROEFENING 'BIJ DE DOKTER'
https://www.youtube.com/watch?v=4kvIIBCBmSE
Vul
in. Kies uit de volgende woorden:
buik - neus - koorts - oren - hoesten - apotheek - thermometer - ziek
Kaatje
bij de dokter.
Hallo, ik ben Kaatje.
Vannacht heb ik niet goed geslapen. Ik moet x en
mijn x loopt. En mijn wangen zijn rood.
“Je voelt warm
aan,” zegt mama bezorgd. Mama kleedt me aan.
Eten wil ik niet. Ik heb helemaal geen honger. Mijn buik
doet pijn. Ik voel me echt niet goed. Vandaag heb ik zelfs geen zin om te
spelen.
Mama haalt de x . “Ja
hoor,” zegt ze na een tijdje, “je hebt x . Hier is een glaasje water.
Het is belangrijk dat je genoeg drinkt.”
De koorts gaat niet weg. Ik voel me zo slap. “Kom
Kaatje,” zegt mama ,“ we gaan naar de dokter.” Mama doet mijn jas aan en ik
neem mijn knuffel mee. “De dokter kan ervoor zorgen dat je weer beter wordt,”
zegt mama.
In de wachtkamer zitten veel mensen met nog andere
kinderen. Zouden die allemaal x zijn? Hé, die baby lijkt op mijn
broertje Bas! Dit kindje voelt zich misschien ook niet lekker, net als ik.
De deur gaat open.
“Kom maar binnen,” zegt de dokter. “Hoe gaat het met jou, Kaatje?” vraagt
ze. Hé, ze heeft een grappig clowntje op haar witte jas.
Mama doet mijn truitje uit. De dokter moet even
luisteren. Overal : op mijn borst, en buik en rug. Brrr… wat is dat
luisterdingetje koud!
“Flink hoor, Kaatje,” zegt de dokter. “Wat heb jij mooie x ,
Kaatje,” zegt de dokter, “daar wil ik ook wel eens in kijken. Het is daar
donker. Daarom gebruik ik een lampje,” lacht ze.
“Zo, en nu nog
even in je mond kijken.” “Nee, dat wil ik niet! “ “Rustig maar, Kaatje,” zegt
mama, “het is zo voorbij.” Ik hou mijn knuffel tegen mij aan. “We zijn bijna
klaar hoor,” zegt de dokter.
“Wat ben jij een flinke meid, Kaatje. Nu ga ik aan je x voelen.”
Hèhèhè… dat kriebelt een beetje!
“Kijk, Kaatje, ik
schrijf een briefje voor de x ,”
zegt de dokter. “Als je straks je medicijn inneemt en goed slaapt, zul je gauw
weer beter zijn.”
“Dank je wel dokter,” zegt mama. “Dag Kaatje,” zegt de
dokter, “zorg maar dat je snel genezen bent.” Als we weggaan, zwaai ik naar
haar. Het is een lieve dokter. Mijn knuffel lacht. Ja, ik zal me gauw weer
beter voelen.
Reacties
Een reactie posten